De Salone del Mobile in Milaan is ‘s werelds belangrijkste design & meubel beurs. Ieder jaar kondigt dit moment in april de start van het nieuwe design jaar aan. Dit jaar van 14 tot 19 april.
Durf jij je te wagen aan een “trend voorspelling” met betrekking tot het Salone del Mobile , editie 2015? Victors Design Agency (verdeler van Hay, Moooi, Gubi, Carl Hansen & Son en Pallucco) waagt het er op (weliswaar met wat pleinvrees )…
5 ‘trend voorspellingen’
1. Trend van “nieuw oud” zet zich verder… ‘Oude’ design klassiekers worden sinds jaar en dag van onder het stof gehaald en opnieuw gelanceerd. Een herintroductie van “vergeten meubelen”: de zogenaamde re-edities. Meubelen vaak enkel nog in het vintage circuit te vinden, worden terug in productie genomen (na onderhandeling over de auteursrechten). Omdat we niet altijd mee moeten gaan in de vraag naar “nieuw”, maar ook het “bestaande en oude” zouden herwaarderen. Immers, hoe onzekerder de tijden zijn, hoe groter de vraag naar tijdloze klassiekers.Andere trend is de hedendaagse (her)interpretatie van oude klassiekers: jonge designers die bestaande creaties opnieuw ontwerpen.Vorig jaar her-introduceerde Carl Hansen & Son de stoel CH88 stoel van Hans J Wegner (design 1955) en dit jaar wordt het uitkijken naar de herintroductie van de lounge FH429 van Frits Henningsen. 2. Mag het terug wat ‘poëtisch’ zijn?
Ontwerpers zijn meer dan gevoelig voor hun omgeving en in “vreemde tijden” durven ze al wat langer stil staan bij wat goed is, gaan ze de filosofische toer op. En gaan ze zelfs poëtische gedachten vertalen naar producten. Omdat we onszelf wat meer zouden relativeren? Of gewoon omdat poëzie van alle tijden is?
3. Meer comfort aub
Meubelen maken onze woon- en leefomgeving aangenamer en moeten er “goed” uitzien. Maar vooral: ze moeten bijdragen tot een groter levens comfort, tot meer levensvreugde. Er “goed uit zien” is één zaak, comfort – letterlijk dan – is een andere zaak, die minstens even belangrijk wordt. Zo niet zelfs het meest belangrijke…
Het comfort van de lounge chair FH429 van Frits Henningsen zal vriend en vijand verrassen. De Love Seat in de collectie MOOOI is een relevant voorbeeld van een karaktervolle lounge mét bijzonder comfort.
4. Gaan we digitaal met onze interieurs? Wat doet ‘technologie’ met de sector?
De techniek van bijvoorbeeld 3D printing maakt het mogelijk dat je je eigen creatie maakt… Willen we dit wel en hoe ver gaan we daarin mee? Wat is de impact van de digitalisering op onze woon- en werk omgeving? Hoe integreert de digitalisering / technologische ontwikkelingen zich in onze verwachtingen ten opzichte van onze woon- en leefomgeving?
HAY – dat deze editie van het Salone aan zich voorbij laat gaan – pakte eerder uit met het New Order programma (design Stefan Diez) dat inspeelt op de veranderende woon- en werkbehoeftes als gevolg van de digitalisering.
5. Scandinavisch design blijft ‘in’, maar ‘Oosters design’ in opvallende opmars…
De trend naar Scandinavisch ogend design is al een tijdje zichtbaar. Zowat alle grote merken pikken hun graantje mee door in te spelen op deze trend, die… in 2015 bevestigt blijft. Meer opvallend is de trend van Aziatisch geïnspireerde creaties. Oosterse ontwerpers krijgen groeiende weerklank en een groter platform. Omdat Azië nu eenmaal een belangrijke groeimarkt is of omdat we graag wat oosterse mystiek in onze woon- en werkomgeving halen? Of is het een eerlijke zoektocht naar ‘Zen’?
In de collectie Moooi vinden we zowel Scandinavisch geïnspireerde meubelen als Aziatische. Neem nu de oosters ogende Non Random van Bertjan pot, de Emperor serie van Neri & Hu, enz.
HAY lanceert de oosters geïnspireerde Uchiwa lounge chair…
© Kris Pieters, victors bvba